Hva er personalliste og hvorfor trenger du det?

Personalliste · Publisert 25. november 2020 av Tore Kraakmo

Fra 1.januar 2014 innførte Skatteetaten krav om føring av personalliste i enkelte bransjer. Dette ble innført som et middel i kampen mot svart arbeid, og skal bidra å avdekke og følge opp useriøse aktører.

Hva er en personalliste?

Kort forklart er det en oppdatert liste som viser når alle ansatte starter og avslutter arbeidsdagen. Også ulønnet og innleid personale skal føres inn. Listen skal føres på arbeidsplassen og kunne fremvises ved kontroll.

Trenger bedriften din personalliste?

Kravet om føring av slike lister er begrenset til visse bransjer. Det er også noen unntak innen bransjene, ta gjerne kontakt med ditt lokale skattekontor hvis du er usikker.

Aktører innen disse bransjene må føre personalliste:

  • Bilverksteder og bilpleie. Inkluderer også bilvask, polering og lakkering.
  • Frisører og skjønnhetspleie. Ansiktsbehandling, piercing, manikyr, tannbleking m.m., avgrenset mot tjenester som er unntatt merverdiavgiftsloven. Solarium inkluderes ikke, selv om de er betjent.
  • Serveringssteder. Virksomheter hvor tilberedt mat bringes til kunde eller hentes på stedet.

Hvem skal med?

Dersom foretaket har ansatte skal både innehaver, daglig leder og ansatte føres i listen alle dagene virksomheten har åpent. Har du kun ekstrahjelp noen dager i uka, må du føre liste de dagene du er alene. Kommer det ansatte utenom åpningstid og vasker skal de også føres på personallisten.

Det er dog noen unntak:

  • Innehaver/daglig leder med ektefeller og famile under 16 år hvis det ikke er annet personale.
  • Frivillig og ulønnet hjelp -f.eks lag og foreninger som driver cafe/kiosk
  • Operasjon Dagsverk, arbeidsuker
  • Næringsdrivende oppdragtakere

Har du et foretak som driver delvis innen de nevnte bransjer, gjelder ikke plikten om personalliste dersom 75% eller mer av omsetningen kommer fra virksomhet som ikke er pliktig til å føre personalliste.

Personalliste med Timerabbit

Du kan føre personalliste på papir eller elektronisk via timeregistreringssystemer. Det viktigste er at det ikke er åpent for endringer og redigeringer uten at det blir loggført og begrunnet.

Med Timerabbit slipper du papirarbeidet. Elektroniske lister med stemplingsur gir deg full oversikt over når dine ansatte starter og avslutter arbeidsdagen. Kommer skatteetaten på kontroll kan du med få tastetrykk fremvise eller sende dokumentasjon på ordnede arbeidsforhold.

Du kan også benytte geolokasjon som lar deg sette begrensninger for hvor langt unna arbeidsplassen man kan være ved inn- og utstempling.

Samtidig får du også nøyaktige timelister som grunnlag for lønn.

Lag konto hos Timerabbit, prøv tjenestene helt uforpliktende.

Det er ingen oppstartskostnader, ingen skjulte kostnader, og du betaler bare for det du trenger. Beregn din pris med priskalkulatoren.

 

 

 

Flere blogginnlegg

Prøv gratis i 30 dager

PRØV GRATIS NÅ